Friday, May 1, 2009

undi jgan tak undi...


salam...
tadi aku baru jer lepas tengok oiam. pemenangnye adalah tomok. n peratus undi amatlah sikit antara dia dengan ester. tp, ni bukan laa aper yang aku nak fokuskan.hehehe.intro jer nie. aper yang aku nak bincangkan ialah tentang undi. aku tengok rancangan-rancangan begini bijak menarik perhatian penonton untuk mengundi pilihan mereka. dalam oiam nie, aku tgok si awal dengan teman dia bijak menarik perhatian penonton untuk mengundi dan juga rancangan ini dapat mengumpan penonton untuk mengundi dengan menyatakan peratusan undian secara kerap. bayangkanlah, dalam beberapa minit sahaja, keputusan undi dah pon berubah. haa, cube kira berapa ratus atau ribu ringgit yang telah disumbangkan oleh ribuan peminat-peminat mereka. kalau seorang di cas rm1 (aku taktau berapa casnye sbb tak penah try, ni contoh jer), cube bayangkan kalau satu ribu peminat yang undi, dan dapat satu ribu rgt. aku percaya pengundi takkanlah sebanyak itu jer. mungkin mencecah puluhan ribu. so, kire laa sendiri berapa untungnya penganjur rancangan ini dengan duit undian tue kn. hehehe. silap-silap duit satu juta tu pun takde laa sebanyak untuk yang diorang dapat.
aper2 pun, aku percaya rakyat malaysia mampu berfikir dengan yang terbaik...

p/s:- aku tak penah mengundi pun. tak cukup umur. hahaha.

0 comments: