Thursday, January 21, 2010

diari 3

assalamualaikum...
bertemu kembali dalam siri diari...hehe...mcm dah ada rancangan tv sndiri plak...pertama-tamanya sekali, alhamdulillah, Allah s.w.t masih mengurniakan kesihatan bagi aku, masih mengizinkan aku untuk hdup dimuka bumi miliknya ni....dan aku bersyukur kepadanya, walaupun aku ditakdirkan berjauhan dengan keluarga tersayang...mungkin ini la perjalanan hidup aku yg sudah ditentukan oleh Dia...
baik la, tentang diri aku pulak...alhamdulillah, pada hujung minggu lepas, aku berjaya menyetelkan semua urusan pelaporan di JPN, bahgian kelesamatan dan mengeposkan kepada bhgian smber manusia...moga2 tiada lagi yang keciciran...di sini, aku nk sgt mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada abg sepupu aku yg aku panggil abg pi...sepanjang aku menguruskan semua urusan ni, dialah yang banyak membntu dan banyak disusahkan oleh aku...huhu...dari urusan mempotostat, mengesah, mengenalkan jalan2 di kk kat aku, dan menyediakan tpt penginapan utk aku...insyaalah, jasanya aku akan balas dengan menjadi guru yang terbaik...abg sepupu aku ni bertugas di JPN sebagai seorang pegawai bahagian dakwah kalau tak silap aku...so, urusan aku banyak dipermudahkan oleh dia...terima kasih sgt2...urusan pembelian motor jgk banyak dibantu oleh dia...alhamdulillah, motor tu kini mmg banyak berbakti walaupun baru berusia 2 minggu...kdng2 kesian jgk aku ngan motor aku,ye laa, baru je kuar dri kedai, dah terpaksa melalui jalan yang penuh ranjau dan batu...haha...body dia yg baru tu terus aku salut dengan lumpur spnjang perjalanan aku...rantai yg tegang tu, terus aku longgarkan dengan perjalanan penuh batu2 yg besar2...tayar dia lgik laa, kadang2 ada jgk laa terlanggar batu yg sedikit tajam, lopak air yg berlubang n mcm2 lgi...yg pling best, bila mendaki bukit yg curam dan penuh batu..mula2 naik, tak lepas jgk aku...press minyak smpai hangit bau motor...ye la kan, baru belajar nek bukit cm tu...lepas dah biasa, smpai je kat bukit tu, aku turun dr motor, n 'berjalan' bersama-sama dengan nya keatas...haha...maybe bila aku dah slim sket, larat laa kot dia nk gendong aku...baru2 nie, aku terjatuh motor masa nek bukit...time tu aku n GB n kerani skolah aku nk ke pekan Nabalu...nseb baik aku smpat slowkan kejatuhan nya ketahap yg paling minima...haha...cuak gak laa...(mtk maaf mak sbb tak bg tau masa call kt pkn Nabalu, takut mak risau)...alhamdulillah, aku n motor tak ada apa2...(wt pengetahuan, ni jalan yg first time aku lalu, bkn jalan biasa)...so terus laa aku ke pekan nabalu dengan lebih berhati2...sebenarnya, aku dok pikir nk folow GB yg mcm lalu kt jalan tar ke walaupun hakikatnya jln tue penuh batu2...hahaha...tp, diakan org lama...dah banyak pengalaman...ada hati mau ikut...tak sedar dirikan...haha...sepanjang perjalanan, aku menaiki bukit...tinggi yg amat dengan gaung2 yg dalam berada disepanjang jalan...huhu...berbeza dengan jalan yg biasa aku lalui...tp, apa yg membuatkan aku terpana, bila melihat keindahan alam ciptaan Allah s.w.t...ya Allah, cantiknya...bukit bukau yg hijau, udara yg segar, angin yg bertiup...sejenak membuatkan aku tak henti2 mengucapkan Allahuakbar...mmg sungguh cantik permandangan disini...setelah melalui kawasan bukit hingga ke puncak, tiba masa utk turun plak...time ni yg memerlukan kecekapan n tumpuan seratus peratus...jalan kat sini diturap dengan btu2 kecil...bukan dengan tar ye...just batu2 kecil...so, jalan ni mmg sngt licin...batu2 tu boleh membuatkan kita tergolek sekiranya tidak berhati2...kalau dah laju,bila brek, tayar je yg berhenti, motor tetap bergerak dengan laju...huhuhu...tapi, aku bwk slow tau...kalau jatuh, mau merana bdn...tp gb aku ttp relex dengan pemanduan yg selamber...hahaha...so,smpai je di pekan nabalu, aku sekali lagi terpana dengan keindahan alam...jalanya berkabus...di hentian tpt aku berhenti jgk berkabus...rasa macam kt negri omputih pn ada...hahaha...bru aku tau, kt Malaysia pn kita bleh rasa mcm kt tpt omputih...so, wt pe kita nk sebok2 pg tpt diorg kn...kita lawat dulu tpt kita...di pekan nabalu tu, cuaca sejuk...ye laa, dah kedai pn dalam kabus...first person aku call kat situ ialah, tak lain dan tak bukan, omak den...hehe...sje jer nk bg dia jeles sket...insyaalah, kalau dia n ayah aku dtg sini nt, mmg aku nk bwk dia prgi sana...tgok pemandangan yg cntik n bunga2 kt sini pn segar2 seh...rasa cm nak je petik bwk blk...tp org punya...haha...just aku sedikit kecewa sbb kat atas tue, tak nmpak gunung Kinabalu...sbb, kabus tebal sgt...kat situ aku sgh minum n makan megi ngan gb n kerani...aku jgk smpat melawat gerai cenderamata kt situ...bnyk gak yg menarik perhatian aku...terutama, ada satu alat muzik yg diperbuat dr tmpurung,n bunyiknya dtg dri 6 besi yg diikiat pd tmpurung tu...nama alat muzik ni aku pn tktau...hehe...pas puas berjln, aku,gb n kerani pn bertolak blk...n dlm perjalanan blk tu, rupe2nya Allah s.w.t makbulkan hasrat aku nk tgok gunung Kinabalu...kabus2 yg tebal mula beralih n menampakkan gunung Kinabalu yg tersergam indah...aku, gb n kerani berhenti seketika di tepi bukit untuk melihat gunung kinabalu...pertama kalu lihat gunung Kinabalu dengan secara live...wahhhhhh...CANTIKNYAAAAAAA...tak gune aku nk cite,kalo nk tau, msti tgok dengan mata sndiri bri kita akan tahu betapa agungnya ciptaan Allah...so,selepas berehat seketika, aku pn bergerak pulang kerumah...Allhamdulillah,bnyak kenangan n pengalaman aku hari itu...aku bersyukur kepada Allah sbb aku berada disini...kalau tak,aku takkan dpt melihat sndiri pengalaman2 berharga mcm ni...n terima kasih buat Bonda dan ayahanda tercinta, kera mengizinkan aku ke negeri dibawah bayu ni, walaupun dengan hati yg berat...insyaallah, anakanda akan gunakan semua pengalaman disini untuk menjai insan yg lebih beriman, lebih baik dan lebih bertanggungjwb...oklah,smpai disini shaja dulu, coretan diari aku...insyaallalh, dikesempatan lain,aku akan terus menulis ttg perkabaran terbari aku disini...semoga hidup kita sentiasa dalam rahmat dan lindungannya...amin....assalamualaikum....

1 comments:

mak said...

hati-hati bawak motor tu. Ingat selalu pesan mak. I don't want anything bad happen to you! What ever you do make sure safety comes first.