Wednesday, January 13, 2010

Diari 2

assalamualaikum...
alhamdulillah, dah masuk minggu kedua aku kat sini. so far, semua ok je. alhamdulillah syukur pada Allah s.w.t sbb bg aku kekuatan. ujung minggu lepas aku ke kk, rumah abg sepupu aku. tujuan untuk menguruskan pendaftaran n pembelian motor utk memudahkan urusan aku. so, selepas sekolah hari jumaat tu, bergerak la aku ke kk bersama rakan sekolah aku. aku n dia tumpang kereta 4x4 seorang cikgu sekolah ini juga. sbb, nk tumpang motor mmg tak lepas laa. naik sorg pn semput. haha. aku ditumpangkan sampai ke kiulu. then, aku n mbr naik van mini ke pekan tamparuli. disitu, aku berhenti untuk solat jumaat di masjid pekan. alhamdulillah masih selamat solat jumaat aku. selepas solat, aku n mbr sgh makan di satu gerai berhampiran. makan rojak mee. kali pertama aku makan rojak yg mempunyai sup. hahaha. kalau kt semenanjung mkn nasi ayam jer yg ada sup. selepas makan, aku n mbr terus bergerak ke kk. aku call abg sepupu aku, bg tau aku dah smpai kk. tapi, oleh kerana dia bekerja, jd dia hanya boleh ambil aku pd pukul 5 ptg. so aku dcide untuk ke pejabat pos menguruskan urusan lesen. maklumla nk beli motor. alhamdulillah, mbr aku ni menawarkan untuk menunjukkan jalan ke sana. setelah selesai, aku fikir, baik juga aku terus ke maybank minta penyata. so aku cadangkan kt mbr aku spya dia blk dulu. taknak la menyusahkan dia. so aku ke bank sorg menguruskan penyta untuk gaji. penting tuuu. pd lebih kurg pukul 5, abg sepupu aku pn smpai. smpai dirumah, aku sekali lagi terkezut, sbb sepupu aku yg belajar di UMS pn ada sama. heh, terfikir aku masa aku cakap kat dia, "kita jumpa kat sabah", dia balas," erm..takyah jumpa laa", smbil tersengih. alih2 tak smpai seminggu dah pn berjumpa. hahaha. tp ok laa, ada gak teman aku. keesokan hari, aku dan abg sepupu keluar untuk mencari motor. smpai ke kedai, aku terus tertarik dengan motor scrambler. hahaha. kunun mengidam laa. tp, motor tu made in Taiwan. tak direkemenkan oleh abg sepupu aku. so aku pon beralih kepada motor cup yg biasa. aku pn tertarik dengan modenas GP 128. sbb, bg aku body dia yg besar boleh tmpung body aku yb besar jgk. haha. so, termeterailah perjanjian untuk mendapatkan motor tu. selesam membayar pendahuluan, aku pn balik dengan abg sepupu aku. petang tua, teringin pulak aku keluar berjalan-jalan smbil mencari barag keperluan. so, aku mula-mula cam ajak-ajak ayam jer dengan sepupu aku yb belajar disini ni. tp, dia plak yg mcm lebih-lebih ajak aku keluar. haha. so, keluar la ku dengan dia yg kononnya taknak berjumpa aku disabah. hari itu, aku pergi ker central point, pas tu kat mane ntah lg. name kt sini pelik2 sket, tu yg susah sket aku nk ingat. lepas jln aku pn pulang. ahad, aku pergi pulak ke 1 borneo,tgok wayang. aku tengok cerita Avatar, best wooo. heh. pada hari isnin pulak, aku bersama abg sepupu aku, pergi ke JPN tmpat dia bekerja. smpai kt sana, aku buat salinan bagi mana2 yg perlu dan disahkan oleh abg sepupu aku. dia merupakan pegawai bahagianb dakwah di JPN. di situ jgk, aku buat nametag dan amik gambar. lepas tue, aku n abg sepupu aku terus ke bangunan federel untuk urusan pas kerja. oleh kerana dia ada kerja, jadi dia pulang dulu dan aku menguruskan kerja aku sorg2. lepas dapt surat dri JPN, aku terus ke pejabat imegresen kat dengan 1 borneo. alhamdulillah, urusan disitu mudah. hari selasa pulak, aku n abg sepupu pergi semula ke kedai motor, kerana mengikut perjanjian, hari ini urusan motor selesai. tp kami dikecewakan dengan berita bahawa loan tak lulus lgi. takpelah, maybe ada hikmah. esoknya, abg sepupu aku pg2 telah menghantar dokumen yg kedai motor tu nak semasa dlm perjalanan prgi kerja. aku menalifon kedai tersebit sebanyak 3 kali. dah sedikit geram, aku dcide trus pergi kekedai moyor tanpa menalifon lagi. smpai dikedai motor, trus diberitahu, semua urusan selesai. hurm...sabar je laa. so, setelai selesai semua perkara, aku pn mangmbil motor baru aku pulang kerumah sepupu aku. setelah makan tengah hari dan solat zuhur, aku bertolak pulang. smpai di tuaran, aku singgah di PPD tuaran untuk mengambil surat lapor diri yg 'terlupa' diserahkan tempoh hari. terus aku smbung perjalanan ke Pahu. sangka aku, jalan masuk ke Pahu, susah tp tidak terlalu susah nyata meleset. ada laa dlm 2 ke 3 kali jgk aku nyaris nk terjatuh motor. di pertengahan bukit plak tue. terpaksa laa aku turun dri motor, n tolak motor keatas. hahaha. pengalaman yg sngt mencabr bg aku. betul la kata mbr aku, pertama kali naik motor ke pahu, mahu habis sakit bdn-bdn. alhamdulillah, setelah menempuh jalan yg sngt mencabr bagi orag yang baru disitu, aku smpai jgk ke sk pahu. skarg, aku menulis di blog aku nie untuk diceritakan kepada semua yg mengenali aku ttg keadaan aku. buat Mak n Ayah, along dah selamat smpai. Buat siti, abg tak ape2. selamat semuanya.. doakanlah keselamatan yg berpanjangan. oh ya, selepas aku smpai di Pahu, aku rasa aku di timpa satu penyakit. HOME SICK. hahaha. rindunya kat MAK n AYAH. rindu jgk kt org tersayang. rindu pada suasana kampung. rindu telatak sepupu yg kecil2. rindu saudara mara. n semualah. tp insyaallah, aku akan kuat kn diri. berkat doa semua insan yg menyayangi aku, aku yakin aku mampu laksanakan tanggungjwb ni. so, setakat ni saja dulu. ada masa. aku akan menulis lgi dlm blog aku nie. assalamualaikum...........

4 comments:

mak said...

Sabar. Doa mak sentiasa dengan along. Rindu tu memang pun tapi rindu yang kat seorang tu lagi hebat. Apa pun bertugaslah dengan baik dan ikhlas. Always do your best.Kesihatan perlu dijaga sebab untuk mendapatkan rawatan mesti sukar. Minum air gunung tu memang baik tapi jangan lupa masak dulu. Maggi tu kurangkan sikit. Lebih elok makan roti. So take cara always.

F. Hanim M. said...

hadi..
sama2 kita pohon dikuatkan semangat..
aku mcm kau juga di cni..
insya Allah ade rezeki kita jumpa dgn kwn2 semua di KK ek..
sbb aku lebih dkt nak ke KK dari bndar Lawas..
jaga diri..sama2 kita bertahan..
gud luck sahabat.

badrulnnita said...

Assalamualaikum , along! ateh x sempat nak baca semua kisah along tu...tapi akan dibaca jgk nanti...so, dikesempatan masa ateh yg terhad ni, ateh, pteh dan adik2 doakan yang terbaik untuk along dan sepupu along yang 'tak payah jumpalah kat sabah' tu.See you again!

ainko said...

lame xnengok blog ko..rajin update skang nampak..paper pon gudluck mendidik anak bangsa..wahhh