Tuesday, February 16, 2010

diari 4

assalamualaikum...

hurm...dah lame aku tak update blog aku...bkn ape,masanye tak mengizinkan...aku skrg ni berada di sk. pahu...sje dtg amik brg nk wt keje sket...cuaca skrg panas,n jalan jadi kering n berabuk.tau2 la kan bila jalan kering,so agak licin gak laa.huhu.tp,alhamdulillah aku selamat smpai. kt sini aku rasa mcm tak berapa terjejas dengan kepanasan di bawah sana.angin masih betiup dan masih menyegarkan aku.suasana masih mendamaikan dan menenangkan.seronok duk sini.
ok laa...aku ada jgk kisah yg nk diceritakan kali nie. pertama,kisah motor aku 'cedera'.kesian motor aku.hari tue,on da way nk kua ke bdr,aku mcm biasalah dengan motor aku bergerak.smpai dibukit yg pertama dkt ngan sekolah aku,aku teringin untuk naik bukit tu tmpa menolak sebaliknya menunggang.so,dengan penuh keyakinan dan jati diri serta semangat waja,aku terus mem'press' minyak moto aku pada gear 1.smpai kt tgh2 bukit,"BAB", bunyik enjin motor aku terhentak kt batu.n serta merta brek belakang aku terus jam.tak boleh nk gerak lngsung.bayangkan laa kt tengah2 bukit yg curam.huhu.naseb aku baek sbb masih ramai cikgu yg baru mahu pulang. n ada seorag guru yng tahu serga sedikit ttg motor ni.so,bila dia dtg, dia pon tngok2 motor aku. dia buang angin yg ada kt brek blakang tue (motor aku pakai brek disk dpn n blakang).so boleh laa bergerak.tapi hanya untuk jangka masa yang sekejap je. sekali lagi brek aku jam sbb kepanasan (aku ni jenis yg kuat main brek).takut jatuh laa katakan...huhu. so sekali lagi dia tlong buangkan angin pada brek belakang. so,setelah kena buat kali yg kedua,aku pn bawk motor dgn kelajuan yang amat perlahan. bak kate Arwah atok minah aku, bwk pelan2.so aku dngan sntainya bawak motor n sedikitpon aku tak tekat brek belakang.just main brek dpn jer...bahaya tuuuu..pas selamat kuar kt jalan besar n solat jumaat n makan,aku trus menuju ke kedai tpt aku beli motor nie.dia pon repair laa..tp pas aku jln blik, stil kene..aku repair wt kali kedua dikedai yg sama..n masih lagi berlaku kerosakan.so aku mls nk repair dah...makan duit seh...aku pon bwk jer laa nek ke pahu.haa...peristiwa ini laa yg membawa kepada kisah aku yg kedua...iaitu jatuh motor...kisah nie berlaku pada hari khamis.aku ada pangilan meeting hari tue. so, aku pon terpaksa gerak keluar.n mmg niat dlm hati aku,nak sekali lagi repair motor tu.so bergerak laa aku seawal jam 6.30 pg. tgh aku bwk motor tu,kt jalan yg byk batu2 kasar,tiba2 disebalik selekoh,ada sebuah kereta muncul.aku pn jadik terkezut n secara automatik aku terus menekan abis brek dpn aku tanpa menekan brek belakang.n terjadilah aku seorang superman.haha.tertiarap aku kt atas jalan batu tue.then,aku bngun blk n angkat motor aku.org yg bwk kete tue pn kuar sama smbil tak henti2 mtk maaf.padahal bkn slh dia pn.slh aku jgk sbb terkezut.motor aku plak,just calar n stand dia bengkok.aku try start motor n hidup.gembira tue aku.masa tue aku tak fikir sgt luke kt tngan n kaki aku.aku lebih pikirkan motor.hahaha.so,dah motor hidup,aku meneruskan perjalanan aku.tetapi,destinasi aku telah pon bertukar.aku terus menuju ke hospital tuaran sbb nk bersihkan luke.then pastu aku terus ke kedai motor untuk repair motor.kedai yg sama jgk tpt aku beli motor ni.pas kununnya dia ckp dah repair,aku pn bergerak laa terus jln2 jap (smpat lgi tue ngah luke2).beli brg makan sket n aku trus balk ke pahu.smpai kt pahu.mbr aku n kerani terkezut sbb aku bleh blk pahu time2 injurt nie.aku ckp,mls nk lepak tpt org,tu yg blk gak kt pahu.habis kisah kedua aku.(mohon maaf wt mak sbb tak bg tau pn jatuh motor.taknak susahkan hati mak.lgipn tak teruk sgt luke nye).so,bermulala kisah ketiga aku.smpai jer aku kt pahu,mlm tu jgk ada mbr aku org kg mengajak pergi memburu.mule2 aku cm tak larat.tp,pikir2 cm seronok gak ada pengalaman cmni.so aku pn join laa diorg.pkul 8.30 mlm kitorg gerak dri umah.masuk utan,redah sungai n pnjat batu.seronok,tapi dlm hati aku ttp beringat terutama pada pesanan mak dan ayah ku supaya extra berhati2.so,sepanjang perjalanan tu jgk aku berzikir dlm hati.mlm tu,nasib kitorg mmg baik sbb tgh2 berjalan terjumpa pelanduk.so,mbr aku yg org kg ni,tmbak laa.POMMM...kuat giler n gugur la seekor perajurit hutan.kami bergegas ke tpt pelanduk tu jatuh.smpai jer kerani tue suh aku smbelih,tp aku kurg kompiden sbb,ni pelanduk beb,bukan ayam..huhu...aleh2 mati sudah...walaupun aku tau,still boleh smbelih,tp aku just membatukan diri.n malam tu terlepaslaa kitorg untuk makan daging pelandung.takda rezeki.abis kisah ketiga aku.masuk kisah keempat aku plak.menjelang cuti nie,mbr aku, kerani n gb membuat satu subahat...hahahahahaha...utk mengadakan perkhemahan jer.saje nk wt suspen.hehe.so,kitorg plan nk berkelah di pantai shabandar.kitorg gerak pada hari sbtu selepas kenduri kesyukuran di rumah kerani.tp,pagi hari lgi,aku kuar dengan niat dan tekt nk betulkan sehabisnya brek belakang aku.sbb,trajedi jatuh motoh tu sedikit sebanyk menyeramkan aku.tp,aku dah tak pergi kedai motor yg aku beli motor tu.aku pg kedai motor len di pekan tamparuli.smpai kt kedai tue,mekanik trus ckp dia akan full servis brek belakang.so,dia bukak.cuci,isi minyk brek baru,buangkan angin dlm saluran brek tu n lain2.siap servis,motor aku kembali sihat seperti biasa.(geram aku kt kedai motor aku beli tue,repair cm tak repai,tp telan duit jgk.hampeh).so,pas repair tue,moto aku smpai sekarng masih lgi ok brek nyer...alhamdulillah...smbung kisah berkelak,kitorg gerak dlm kul 3ptg ke rumah gb n trus ke pantai.kitorg amik port yg jauh kedalam sket.smpai jer kitorang pasang kemah yg sgnt open sekelilingnya.then,kitorg pergi menjala ikan.petang tue dpt bnyk gak laa ikan belanak.kitorng pangang n makan dngn nasi yg dibawa dr umah.pergh,best tuu.n mlm tue, kitorng turunkan kemah n jadikan alas tidur kt pasir pantai.sbb,gb aku dia pasang unggung besar kt pantai tue.n tibalaa waktu tidur.dan perkara yg paling menyeramkan pn berlaku.terlalu banayk kelibat makhluk bersayap yg suka menghidap darah kt sekeliling kitorg.(nyamuk daa...)n kitorg mmg tak buleh tido.aku sndiri yg dan berbungkus mcm mumia tue pn masih kene gigit.mbr aku dah tidur mcm org mati dah tutup dr atas smpai kepala,still ada nyamuk yg menggeget.aleh2 kitorg lepak jer smpai pg.pg tue, tibe2 kitorg dikejutkan dengan berita kunci kereta hilang. puas laa kitorg mencari di pasir2 tu ta,kut2 tertimbus.aku dah mcm ayam dah duk terkais2.tp tak jmpe.then kerani aku mtk aku hntar dia blk nek motor sbb nk pgil sdare dia un tuk repair setelkan maslah.kejap pas tue, dia n sedare dia dtg nek motor. n sedare dia mengunakan kepakaran ala2 mcgyver n james bond utk menghidupkan kereta tanpa menggunakan kunci sebaliknya hanya menggunakan skrue driver.hebat2.aku pn belajar secara tak langsung cmne nk hidupkan kete tnpa kunci.hehehe.tibe2,gb aku menjerit bg tau kunci dah jmpe.pergh,gelak skana kitorg sbb keter dah hidup baru jmpe kunci.hampeh.pas siap2 n satu round lgi menjala,kitorg pn blk.hehe...
ni laa antara kisah2 aku kt sini.bagi aku,banyak pengalaman yg berlaku dan byk perkara yg membuatkan aku semakin matang.alhamdulillah kerana aku diberi kesempatan untuk melalui kisah2 nie nyg satu hari nt,aku boleh jdikan bahan cerita dan teladan untuk anak2 aku..huhu..sekian sahaja,n kalau ada masa n kisah yg menarik,aku akan kembali menulis.n buat pmbaca2 sume,doakan aku sentiasa selamat n sntiasa bersyukur dgn apa yg aku ada.
assalamualaikum........................

0 comments: